Suomen ensimmäinen digitaalinen kehystyksen suunnittelustudio on avattu Rovaniemellä

Julkaistu 19.1.2021 9:35

Rovaniemeläinen Taidekehystämö Hyvärinen on laajentanut kehystyspalvelunsa digitaaliseksi avaamalla Suomen ensimmäisen suunnittelustudion uusituille verkkosivuillensa. Samalla koko liiketoiminta taidegalleriasta askartelutarvikkeisiin on uudistettu ja viety verkkoon. Myös Jaakonkadun myymälä, brändi ja markkinointi on päivitetty ja ne ovat saaneet uuden ilmeen.

hyväriset.jpg
Taidekehystämö Hyvärisen yrittäjät Tarja Pikkupirtti ja Katja Ollakka reagoivat uuteen tilanteeseen nopeasti. Merkittävänä vauhdittajana toimi keväällä alkanut koronapandemia ja myymälän asiakkaiden kulutuskäytöksen nopea muutos, kun korona-aikana ostokset ja palvelut on haettu yhä enemmän gitaalisesti.

Pohjois-Suomen tunnetuin taiteen ja kehystämisen asiantuntija Hyvärinen päätti uusia ja kehittää radikaalisti liiketoimintaansa ja digitalisoida palvelujaan viemällä niitä verkkoon. Merkittävänä vauhdittajana toimi keväällä alkanut koronapandemia ja asiakkaiden kulutuskäytöksen nopea muutos, kun ostokset ja palvelut haettiin digitaalisesti.

- Reagoimme nopeasti. Olemme investoineet tähän mennessä kokonaisuudistukseen noin 160 000 euroa. Haimme ELY-keskukselta liiketoiminnan muutokseen tukea, jota saimmekin 100 000 euroa. Meillä oli noin puoli vuotta aikaa käynnistää, suunnitella, kehittää, rakentaa, analysoida, testata, harjoitella käyttöä ja avata suunnnittelustudio sekä samalla rakentaa uudet sivut sekä taidegalleria verkkoon, kertoo yrittäjä Katja Ollakka.

Perheyritys on perustettu jo vuonna 1975, ja Taidekehystämö Hyvärinen avattu Jaakonkadulla vuonna 1978. Reilu kymmenen vuotta sitten tehdyn sukupolvenvaihdoksen myötä sisarukset Katja Ollakka ja sisarensa Tarja Pikkupirtti ovat neuvoneet asiakkaita kehystystarpeissa, myyneet taidetta ja askartelutarvikkeita.

- Asiakkaat etsivät kehyksiä ja taidettakin netistä, joten meidän piti miettiä koko liiketoiminta, palvelut ja markkinointi uusiksi. Halusimme tehdä kehystyspalvelut mahdollisimman laajalti saavutettaviksi ja suunnittelustudion helppokäyttöiseksi ja nopeaksi sekä avata taidegallerian verkkoon, toimitusjohtaja Tarja Pikkupirtti toteaa.

Palvelukonsepti on uutta Suomessa

Yritys ei ollut aiemmin hyödyntänyt digitaalisuutta liiketoiminnassa eikä palveluissaan, joten kaikki oli tehtävä alusta asti ja lähdettävä nollasta. Se myös helpotti uuden palvelukonseptin luomista, kun sai lähteä puhtaalta pöydältä liikkeelle.

Yhteistyökumppaneiksi valikoituivat projektia vetämään ja palvelun kehittäjäksi Nina Lappalainen Proinnosta ja digitaalisen palvelun tekijäksi Vincit. Lappalainen laati kehityssuunnitelman ja vastasi koko projektin läpiviennistä pitkällä palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen ammattitaidollaan. Koska vastaavaa palvelukonseptia ei Suomessa ole, taustatyönä tehtiin laajasti tutkimuksia, profilointia, asiakashaastatteluja ja palvelukonseptin kehitystyötä.

- Ehkä haastavinta oli monien uusien toimintatapojen samanaikainen suunnittelu ja käyttöönotto, henkilöstön koulutus ja perehdytys uusiin digitaalisiin palveluihin. Kaikki on kuitenkin mennyt mutkattomasti - koulutus ja kehitystyö jatkuvat, kertoo Nina Lappalainen.

Proinno vastasi yrityksen kanssa myös kokonaisuudessaan liiketoiminnan kehitystyöstä, brändiuudistuksesta ja myymäläuudistuksesta, johon suunnittelun tekevät Lapin yliopiston opiskelijat.

Digiloikka tulevaisuuteen

Suunnittelustudio avaa asiakkaille uuden ajan, kun kehystystä ja ripustusta pääsee itse valitsemaan, kokeilemaan ja testaamaan. Asiakas voi itse helposti studiossa kokeilla eri tyylisiä kehysvaihtoehtoja omalle seinälleen ja joko viedä työn loppuun itse, tilata sen meilitse yhteydenoton kautta tai keskustella vielä asiantuntijoiden kanssa. Kehykset toimitetaan kotiin tai jopa autetaan ripustuksessa. Kehystettävä teos voi olla asiakkaan oma, tai teoksen voi hankkia Taidekehystämö Hyvärisen galleriasta.

- Asiakkaan halutessa otamme etäyhteyden, jossa konsultoimme kehysvalinnassa ja autamme päätöksenteossa. Tämän kevään aikana palvelusta saadaan asiakkailta ensimmäiset käyttäjäkokemukset, joiden perusteella uutta osaamista voidaan tarvittaessa jatkojalostaa, sanoo Pikkupirtti.

Lisätietoja:
Yrittäjä Katja Ollakka, gsm 0400 735050
Toimitusjohtaja-yrittäjä Tarja Pikkupirtti, gsm 040 560 3661
www.taidehyvarinen.fi

Jaa sivu