Aiheeseen liittyvät uutiset

Rovaniemen yrittäjät ovat saaneet konkreettista apua vastuullisuustyöhönsä – STF-valmennuksista ryhtiä, selkeyttä ja uskoa

Julkaistu 7.5.2025 9:30

Rovaniemellä järjestetyt Sustainable Travel Finland -vastuullisuusvalmennukset ovat osoittautuneet tärkeäksi tueksi paikallisille matkailuyrityksille, jotka haluavat kehittää vastuullisuuttaan ja saavuttaa STF-merkin. Valmennuksiin on osallistunut yli 40 yritystä. Kysyimme kolmelta matkailuyrityksen edustajalta syitä siihen, että he ovat osallistuneet valmennuksiin, mitä hyötyä niistä on ollut ja miksi he suosittelevat STF-merkin suorittamista muillekin alan yrittäjille.

STF_Luokkakuva_2025 kopio.jpg
Rovaniemen STF-valmennettavien luokkakuva.

Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelma on Visit Finlandin kehittämä kestävän matkailun työkalu, joka tarjoaa matkailuyrityksille ja -alueille seitsemän askeleen kehityspolun kansainvälisten standardien mukaisesti. Ohjelman tavoitteena on auttaa yrityksiä ja matkailudestinaatioita rakentamaan vastuullista toimintaa pitkäjänteisesti ja käytännönläheisesti.
Rovaniemen matkailun uusi aika -hanke järjesti keväällä 2025 kattavan valmennuskokonaisuuden, jonka avulla rovaniemeläiset matkailuyritykset ovat voineet edetä kohti STF-merkkiä.

- Tavoitteena on, että Rovaniemi saavuttaa STF-destinaatiostatuksen vuoden 2025 aikana. Alueelta on jo useita mukana olevia yrityksiä, mutta uusia tarvitaan mukaan tavoitteen saavuttamiseksi, kertoo hankkeen projektipäällikkö Katariina Lehtonen.

 

Valmennuksissa ollaan mukana vastuullisuuden ja koko alueen kehittämisen vuoksi

Yksi valmennuskokonaisuuteen osallistuneista yrityksistä on Santa Claus Reindeer, joka tarjoaa poroihin liittyviä elämyksiä Napapiirillä. Yrityksessä toteutettiin hiljattain sukupolvenvaihdos, ja uuden strategian myötä vastuullisuus nousi entistä vahvemmin kehittämiskohteeksi. Yritykseen kuuluvat myös ravintola Kotahovi sekä Mrs Santa Claus Christmas Cottage, joihin kaikkiin nyt haetaan STF-merkkiä.


– Halusimme olla mukana Rovaniemen STF-tavoitteessa ja haluamme kantaa oma kortemme kekoon. Toisaalta haluamme myös todentaa ja näyttää maailmalle, että teemme asiat hyvin. Tämä koskee niin porojamme kuin meidän henkilökuntaamme ja asiakkaitamme, Santa Claus Reindeerin markkinoiti- ja myyntipäällikkö Salla Tauriainen kertoo.

Visit Wide on Rovaniemen uusia matkailuyrityksiä. Se rakentaa myyntikanavaa, joka yhdistää matkailijat ja paikalliset elämykset kestävällä tavalla – tukien pienyrittäjiä ja ohjaten kysyntää vastuullisesti.

- Olen ymmärtänyt STF-koulutuksessa, että vastuullisuustyöhön panostaminen tuo pitkällä aikavälillä selkeää hyötyä sekä liiketoiminnalle että ympäristölle, yrittäjä Joonas Ruokamo pohtii.

TaiteLapland on sekin hiljattain perustettu yritys, joka tarjoaa aineettomia matkailupalveluita suomalaisesta luonnosta, kulttuurista ja perinteistä ammentaen.

– Kun palveluni perustuu suomalaisiin arvoihin ja kulttuuriin olisi ristiriitaista olla ilman sertifikaattia. Yritykseni on vielä alussa, ja haluan rakentaa sen vastuullisesti alusta asti, Kreetta Sundqvist sanoo.

Kaikki kolme yrityksen edustajaa kiittävät valmennuksia erityisesti rakenteen, vertaistuen ja käytännönläheisyyden osalta. Parasta olivat käytännön vinkit, sekä valmennusten hyvin suunniteltu toteutus.

– Tämä toi ryhtiä ja sopivaa painetta tekemiseen. Konkreettinen ohjaus ja hyvä rytmitys helpottivat arkea, Salla Tauriainen kertoo.

Myös Joonas Ruokamo on kokenut saaneensa valmennuksesta oivalluksia esimerkiksi jätteiden lajittelusta ja energiatehokkuudesta.

– Ilman valmentajaa en olisi näin pitkällä. Yhdessä tekeminen ja selkeä eteneminen auttoivat valtavasti, Kreetta Sundqvist kuvailee.


Kannattaako STF-merkki hakea? Yrittäjiltä selkeä viesti: “Lähde mukaan”

Yritykset haluavat rohkaista muita STF-merkkiä harkitsevia. Vaikka vastuullisuustyö ja sen todentaminen voi aluksi tuntua työläältä kaikki kolme painottavat, että mukaan lähteminen kannattaa – niin liiketoiminnan kuin oman arvopohjankin vuoksi.

– Kannustan isosti. Tämä tuo tekemiselle tietynlaisen yhteisöllisen hyväksynnän, Salla Tauriainen sanoo ja toivoo myös, että valmennuksia järjestettäisiin jatkossa säännöllisesti.

Myös Joonas Ruokamo Ja Kreetta Sundqvist suosittelee lämpimästi STF-merkin suorittamista. He ovat kokeneet, että merkki todentaa, että yritys on tosissaan vastuullisuuden kanssa.

Lisätietoja:
Katariina Lehtonen, projektipäälikkö, Rovaniemen matkailun uusi aika
katariina.lehtonen@rovaniemi.fi


STF-valmennukset järjestettiin osana Rovaniemen matkailun uusi aika -hanketta, jota Business Rovaniemi hallinnoi. Hanke edistää Rovaniemen matkailun uudistumista kehittämällä matkailun kestävyyttä, vastuullisuutta, paikallisten asukkaiden osallistumista ja ympärivuotisuutta. Tavoitteena on myös Pk-yritysten kasvua ja kilpailukykyä edistävän ja elinkeinoelämän tarpeista lähtevän TKI-toiminnan vahvistaminen. Hankkeen kokonaisbudjetti on 213 346€, josta EAKR tuen osuus on enintään 80%. Kehittämishankkeelle on myönnetty Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta 170 677 €. Hankkeen toteutusaika on 01.10.2023 – 31.12.2025.

Katso kaikki uutisetShow all news