Aiheeseen liittyvät uutiset

Joulupukin Pajakylän yritykset panostavat kestävään matkailuun - Ensimmäinen Sustainable Travel Finland-merkki Bearhill Huskylle

Julkaistu 1.7.2021 8:41

Rovaniemeläinen Bearhill Husky on Joulupukin Pajakylän osuuskunnan osakasyrityksistä ensimmäinen, joka on saanut arvostetun kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -merkin. Myös muut Joulupukin Pajakylän yritykset panostavat kestävään matkailuun ja useampikin yritys on suorittamassa vastaavan merkin lähiaikoina.

2 Bearhill husky.jpg
Bearhill Husky on myös pyrkinyt konkreettisesti mallintamaan ja laskemaan oman liiketoimintansa hiilidioksidipäästöjä.

Sustainable Travel Finland-merkin saanut Bearhill Husky on Valentijn Beetsin ja Veronika Butinovan vuonna 2003 perustama perheyritys, jonka päätoimipaikka sijaitsee Viiksjärven rannalla noin 25 km Rovaniemen keskustasta. Yrityksellä on toimipiste myös Joulupukin Pajakylässä Napapiirillä. Husky-safareita ja muita rekikoiriin liittyviä elämyksiä tarjoava Bearhill Husky on myös Rovaniemen ensimmäisiä Green Activities-sertifioituja ohjelmapalveluyrityksiä.

Yrittäjä Veronika Butinovaa voi pitää yhtenä lappilaisista kestävän matkailun pioneereista, sillä häntä teema on kiinnostanut jo yli kaksi vuosikymmentä. 

- Opiskelin vuosituhannen vaihteessa matkailun tradenomiksi Mikkelin ammattikorkeakoulussa, ja vuonna 2000 minulle tarjoutui mahdollisuus suorittaa opiskelijavaihto Skotlannin Edinburghissa. Siellä Napier University oli ensimmäisiä opinahjoja Euroopassa, joka tarjosi kestävän matkailuun liittyviä akateemisia kursseja, kun samaan aikaan muualla yleinen tietoisuus aiheesta oli vielä lapsenkengissä, Butinova kertoo.

Skotlannissa kestävän matkailun kärpänen puri lopullisesti Veronikaa, kun hän sai ensimmäiset teoreettiset työvälineensä analysoida ja lähestyä teemaa. Hän toteaa, että kestävän matkailun periaatteiden toteuttaminen ei kuitenkaan ole pelkkää teoriaa, vaan se on jokapäiväisiä pieniä ympäristötekoja ja valintoja.

- Matkailuyritysten ei tule nähdä kestävää matkailua pelkkänä imagoetuna tai vielä vähemmän taloudellisena taakkana, sillä se voi myös pitkällä tähtäimellä tuoda yrityksille selviä kustannussäästöjä. Lisäksi laadukkaat ja kestävät hankinnat usein tarjoavat paremman käyttökokemuksen, ja ne kestävät pidempään. Kestävän matkailun periaatteiden toteuttaminen myös lisää yrittäjien ja työntekijöiden motivaatiota ja työn mielekkyyttä.

Butinovan mielestä kestävä matkailu on lappilaisille matkailuyrityksille pitkällä tähtäimellä myös välttämättömyys, sillä tämän päivän eurooppalaisia lapsia ja nuoria on jo koulussa vahvasti kasvatettu ympäristöasioihin kuten eläinten kunnioittamiseen, taisteluun ilmastonmuutosta vastaan ja kierrätykseen. Nämä tulevat kuluttajasukupolvet osaavat varmasti vaatia matkailuyrityksiltä kestävää toimintaa.

Hiilidioksipäästöjä laskevia tekoja

Bearhill Husky on myös pyrkinyt konkreettisesti mallintamaan ja laskemaan oman liiketoimintansa hiilidioksidipäästöjä. Tämän linjauksen mukaisesti Viiksjärven toimitila lämmitetään ekologisella maalämmöllä sekä omasta metsästä kestävästi hakatulla puulla. Sähkönä käytetään Euroopan pohjoisnurkissa tuotettua tuulivoimaa, ja kierrätys on yrityksessä mahdollisimman pitkälle vietyä.

Butinova ja Beets omistavat oman yli sadan hehtaarin metsän. Tällä metsällä on suuri merkitys yritykselle, sillä se on Bearhill Huskyn valtteja yrityksen pitkän tähtäimen tavoitteessa tehdä toiminnastaan hiilidioksidineutraalia. Omassa metsässä kulkevat luonnollisesti rekikoirien reitit, ja siitä pyritään tekemään todellinen ”hiilinielu”, jossa myös kukoistaa mahdollisimman laaja biodiversiteetti.

Butinova kuitenkin ymmärtää, että taistelussa ilmastonmuutosta vastaan pelkkä Bearhill Huskyn oma toiminta ei riitä. Hän toivookin, että tulevaisuudessa kuluttajat yhä enemmän panostaisivat ns. hitaaseen matkustamiseen. Hitaaseen matkustamiseen kuuluu se, että tehdään harvemmin lomareissuja, mutta ollaan pidempiä aikoja paikan päällä kohteessa, ja pyritään kestävällä tavalla käyttämään paikallisten tuottamia palveluita.

Joulupukin Pajakylän yritykset panostavat kestävään matkailuun

Kestävä kehitys ja erityisesti taistelu ilmastonmuutosta vastaan otetaan tosissaan koko Joulupukin Pajakylässä, painottaa osuuskunnan Antti Nikander.

Nikander on nöyrä ja tiedostaa, että vasta viime vuosina asiassa on Napapiirillä otettu todellisia konkreettisia ensiaskeleita. Hän kuitenkin arvioi, että nyt suunta on oikea.

- Suurin osa Joulupukin Pajakylän yrityksistä ymmärtää, että kaikki, niin luonto kuin kuluttajat sekä yrittäjät ja paikallinen yhteisö, ovat voittajia sellaisessa Lapin matkailussa, jota tehdään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, hän pohtii.

Nikander tuo esille yhtenä konkreettisina esimerkkinä Joulupukin Pajakylän kestävästä matkailusta Santa Claus Holiday Villagen viisi huoltoautoa, jotka kulkevat paikallisen sähköyhtiön ns. vihreällä sähköllä, joka tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä eli vedellä, tuulella ja bioenergialla. Tämän lisäksi lomakylän uusimmat ns. Premium-mökit lämmitetään erityisen ekologisella maalämmöllä hyödyntäen vihreää sähköä.

Kolmantena esimerkkinä Antti Nikander mainitsee sen, että yhä useampi Joulupukin Pajakylän osuuskunnan jäsenyritys on siirtynyt käyttämään ns. vihreää sähköä.

Joulupukin Pajakylän osuuskunta järjestää alueen yrityksille kestävän matkailu koulutusta, ja osuuskunnalta on juuri valmistunut kestävän matkailun opaskirja Napapiirin yrityksille.

- Joulupukin Pajakylällä ja sen yrityksillä on vielä paljon matkaa taivallettavana kestävän matkailun tiellä. Uskon, että seuraavan vuoden aikana udeat Joulupukin osuuskunnan yritykset tulevat saamaan Sustainable Travel Finland -merkin, Nikander sanoo.

Yhtenä Nikanderin unelmana on, että Joulupukin Pajakylästä saataisiin pitkällä tähtäimellä tehtyä yksi Suomen ensimmäisiä merkittäviä hiilidioksidineutraaleja matkailukohteita.

4 Santa Claus Village in summer by air.JPG
Yhä useampi Joulupukin Pajakylän yrityksistä käyttää paikallisen sähköyhtiön ns. vihreää sähköä. KUVA: Joulupukki TV

Jaa sivu